Obdobie klimaktéria a znižovanie hmotnosti

Poradňa zdravej výživy17.07.2009
Obdobie klimaktéria a znižovanie hmotnosti

Som 50-tnička a veľmi chcem schudnúť, žiaľ nedarí sa mi. Pred 2 rokmi som schudla zdravou stravou 31 kg, ale pomaly ale isto naberám kilá späť. Na zdravú stravu som nezanevrela, ale zrazu príde skrat a ja zjem všetko, čo sa mi zadarí nájsť doma, najprv zdravé a potom zavŕšim aj čokoládou ktorú si uvarím, alebo zjem džem na posedenie. Ten skrat nastáva pri strese, ale aj pri hociakom podnete, ktorý sa zrodí kdesi v mojej hlave. Poraďte, pomôžte ako s tým bojovať. Som preto veľmi nešťastná, že už sa mi to druhýkrát nedarí. Moja váha sa blíži k 100 kg. Pred 2 rokmi som schudla zo 114 kg na 83 kg. Ďakujem

Lea, Bratislava

Všetky veľmi rýchle, prudké zmeny v organizme sú nestabilné. Ako uvádzate, že sa Vám podarilo schudnúť 31 kg a teraz tie stratené kilogramy akosi naspäť prichádzajú. Nikde nerobíte chybu, ani neprepadajte panike, že sa Vám druhýkrát nedarí schudnúť ako pred dvoma rokmi. Spomínaný jav je jojo efekt. Podľa všetkého ste telu vzali viac kilogramov a za krátky čas, a preto si teraz vracia späť to, čo ste mu vzali.

Na druhej strane, ak vážite skoro 100 kg, potrebujete si naozaj strážiť vašu hmotnosť, resp. ju znížiť, zvlášť preto, že nadváha výrazne zaťažuje kardiovaskulárny systém, v podstate však aj celý organizmus. Musíte si uvedomiť, že v období klimaktéria, v ktorom sa nachádzate, je veľmi ťažké nepribrať, nie to ešte schudnúť. Nadváha a postupné priberanie na hmotnosti je fyziologický proces, ktorý je vyvolaný hormonálnymi zmenami v organizme.

Pokiaľ vám prekáža váš celkový vzhľad a radi by ste s vašou hmotnosťou niečo robili, odporúčam Vám sa v prvom rade poradiť s Vaším gynekológom. Za prírastkom hmotnosti sa môže ukrývať aj gynekologické ochorenie a taktiež by bolo vhodné konzultovať Váš zdravotný stav s endokrinológom.

Avšak si musíte uvedomiť, že nič nikdy nenahradí váš zodpovedný prístup k stravovaniu sa a dodržiavaniu zásad zdravého životného štýlu. Preto skúste disciplinovane pristupovať k tomu, čo a najmä kedy vkladáte do úst. Skúste redukovať prísun jednoduchých cukrov, možno nezjedzte celú čokoládu, ale len polovicu z toho, čo ste si pripravili. Akékoľvek podnety, či už stres alebo iné nie sú nadradené nad vaším vedomím, že chcete schudnúť. Pri redukcii hmotnosti je dôležitá aj pomoc okolia a celkovo vaša motivácia. Myslím, že keď popracujete na tejto zložke redukčného programu, ste na dobrej ceste dosiahnuť zníženie hmotnosti.

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Ďalšie otázky

Poradňa