S týmto 14-dňovým plánom sa opálite bezpečne a zdravo

S týmto 14-dňovým plánom sa opálite bezpečne a zdravo

Slnečnému žiareniu sa vystavujte postupne. Najskôr pol hodiny ráno cestou do zamestnania a naspäť, po troch dňoch si pridajte hodinku v záhradke. Radí dermatologička Michaela Blaško, DermaJunio.

Je jedno, v ktorom týždni a v ktorom pásme sa plánujete opaľovať, VŽDY si aplikujte ochranný prostriedok 20 až 30 minút predtým, ako vyjdete von na slnko. A to v dostatočnom množstve, čo je asi 2 miligramy na štvorcový centimeter. Laicky povedané, keď nanesiete málo krému, nedokáže vás dostatočne ochrániť ani filter 50. Myslite na to.

1. - 3. deň
Ak sa chystáte k vode či k moru, prvé 3 dni vychádzajte na slnko iba pred 10. a po 16. hodine. A pozor, zradný je aj chládok pod slneční- kom. Navodí síce pocit tieňa a úkrytu pred slnkom, ale rozhodne sa opálite aj tam. Vždy sa dobre natrite. Ak ste fototyp 1, teda ak máte svetlé vlasy, svetlú kožu a svetlé oči, použite OF 50.

Krémujte sa každé dve hodiny a priamo sa neopaľujte. Fototyp 2 je na tom síce o čosi lepšie, ale takisto voľte prvé tri dni radšej tieň. Ste fototyp 3 - 4 (hnedé vlasy, hnedé oči, tmavšia koža)? Vy sa môžete opaľovať už aj prvé 3 dni. Samozrejme, zo začiatku iba 30 - 45 minút a mimo 10. až 16. hodiny.

3. - 7. deň
Každý ďalší deň predĺžte svoj pobyt na slnku o 10 až 30 minút podľa fototypu svojej pokožky. A stále používajte krém s vysokým stupňom UV ochrany, ideálne 50. Nebojte sa, opálite sa aj s ním. Síce pomalšie, ale farba bude zdravšia a dlhšie vydrží.

Akú starostlivosť potrebuje váš dekolt, keď máte 20+, 30+, 40+ a 55+?

7. - 14. deň
V tomto období je už koža hnedšia, má vyššiu prirodzenú ochranu, môžete prejsť na krém s OF 30 a dosýta si vychutnať pobyt pri vode. Ale stále platí pravidlo: po kúpaní sa vždy opäť nakrémujte. Aj v tejto fáze opaľovania sa pokožka môže spáliť, preto nič nepodceňujte.

Jedálny lístok pre kožu
Čím je jedlo farebnejšie, tým rýchlejšie a krajšie sa opálite. A ako jednotlivé farby ovocia a zeleniny fungujú?

ČERVENÁ obsahuje hlavne lykopén – vzácny karotenoidový pigment a antioxidant, ktorý chráni pred rakovinou kože.

ŽLTÁ/ORANŽOVÁ má zas veľa betakaroténu, ktorý zabraňuje fotooxidácii a podieľa sa aj na aktívnej regenerácii kože.

ŽLTÁ/ZELENÁ obsahujú luteín, ktorý prospieva nielen očiam, ale aj pokožke. Jeho nedostatok spôsobuje bledosť, suchosť a degeneratívne procesy.

Čím väčšie uši, tým budete dlhšie žiť?

Autor: Dana Úradníčková
Foto: Shutterstock

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa

Neprehliadnite