Dva litre vody denne? Omyl! Denná spotreba závisí od hmotnosti a od veku!

Dva litre vody denne? Omyl! Denná spotreba závisí od hmotnosti a od veku!

Aby si telo zachovalo šarm, sviežosť a pôvab, potrebuje vodu. Hoci voda nemá žiadnu výživnú hodnotu, je dôležitá na bezchybné fungovanie všetkých telesných orgánov. Tvorí asi 65 percent ľudského tela, u malého dieťaťa až 80 percent. Množstvo vody v tele v priebehu dňa klesá rôznym tempom, ktoré závisí od okolností, napríklad od teploty prostredia či od fyzickej námahy. Ak strata vody v tele prevýši príjem, hrozí dehydratácia.

Nezabúdajte sa napiť
Prieskumy ukazujú, že mnohí ľudia nedbajú na pravidelný príjem tekutín. Najčastejšie zabúdajú piť počas pracovného času, keď namiesto odporúčaných 60 percent denného množstva tekutín vypijú sotva 40 percent. Na vodu si spomenú až vtedy, keď pocítia smäd. Neskoro. V tej chvíli už telo signalizuje, že začína byť naozaj dehydrované. Medzi prvé príznaky nedostatočného „zavlažovania“ patria bolesti hlavy, pokles výkonnosti, pocit únavy a slabosť. Keď sa tekutiny okamžite nedoplnia, postupne hrozia závraty, halucinácie až kolaps, pretože krv sa zahusťuje, srdce je preťa- žené, stúpa telesná teplota i pulz.

Potraviny s omladzujúcimi účinkami: Otestujte ich!

Koľko tekutín potrebujete?
Denná potreba vody závisí od hmotnosti a od veku. Deti od 7 do 10 rokov potrebujú 60 ml tekutín na kg telesnej hmotnosti, od 10 do 13 rokov 50 ml/kg, nad 14 rokov a dospelí 30-40 ml/kg. Ak vážite 60 kg, vaša základná potreba vody je teda 1,8 až 2,4 litra denne. Toto množstvo však nezohľadňuje zvýšenú potrebu z iných príčin, ako je extrémna horúčava, športovanie, zvýšená námaha spojená s potením či saunovanie. Optimálne denné množstvo tekutín sa mení aj zo dňa na deň. Iné bude za daždivého dňa, ktorý presedíte na gauči, iné v horúci letný deň, na túre či pri kosení trávnika. Jednoduché pravidlo: Čím viac sa potíte, tým viac tekutín musíte vypiť.

Málo vody - celulitída
Keď nepijete dostatok tekutín, vodný metabolizmus sa zastaví a v tele sa začne zadržiavať voda. A práve preto je nesprávny pitný režim častou príčinou vzniku celulitídy.

Najedzte sa vody
Základom pitného režimu je voda, lenže dopĺňať treba aj minerálne látky, preto by jednu tretinu mali tvoriť stolové minerálne vody. Vhodným spestrením sú ovocné šťavy zriedené vodou a nesladené ovocné a bylinkové čaje. Časť tekutín môžete získať aj z jedla, napríklad z ľahkých zeleninových vývarov, a v lete hlavne z čerstvého ovocia a zo zeleniny, ktoré vám navyše dodajú prírodné vitamíny, minerály a stopové prvky a cenné antioxidanty. Niektoré plody obsahujú až 90 percent vody, preto majú málo energie a môžete ich jesť, koľko chcete. „Najvodnatejšie“ sú uhorky, melóny, cukety, listové šaláty, reďkovky, rajčiny, paprika, bobuľové ovocie, broskyne a nektárinky.

Pečenie vlastného chleba: Ktoré suroviny si nakúpiť?

Autor: Jana Brožíková
Foto: Shutterstock

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa

Neprehliadnite