Čo jesť, aby ste sa krásne opálili?

Čo jesť, aby ste sa krásne opálili?

Na desiatu mrkva, na obed brokolica, na večeru špargľa. Nečakajte zázrak, ale pomáha to. Chystáte sa k moru alebo do hôr? Keď budete jesť stravu bohatú na betakarotén, pripravíte pokožku na dlhší pobyt na slnku. Rýchlejšie sa opálite a nebudete sa šúpať.

Ako pomáha betakarotén?
Výskumy potvrdili, že betakarotén spomaľuje starnutie pokožky a u citlivých ľudí zmierňuje alergiu na slnečné žiarenie. Zlepšuje odolnosť pokožky proti ultrafialovému žiareniu, preto pokožka rýchlo a rovnomerne zhnedne a dlhšie si udrží bronzovú farbu. Zároveň znižuje riziko olupovania a vytvárania nepekných fľakov. Organizmus si z betakaroténu vyrába vitamín A, ktorý je dôležitý na imunitný systém, zdravé sliznice, pokožku, vlasy a nechty.

Z tohto dôvodu mnohí ľudia pred letnou dovolenkou užívajú betakarotén v tabletkách. Lenže s betakaroténom to netreba preháňať. Vysoké dávky sfarbia pokožku dooranžova a môžu zapríčiniť bolesti kĺbov, drobné podliatiny a riedku stolicu. Odborníci upozorňujú, že syntetický betakarotén poskytuje oveľa slabšiu ochranu ako prírodný, ktorý je navyše chutný.

Nevinná kyslá smotana? Tak sa dobre pozrite!

Superzdroje
Najviac betakaroténu obsahuje ovocie a zelenina červenej, oranžovej a žltej farby a tmavozelená listová zelenina. Krátke sparenie zeleniny zlepšuje vstrebávanie betakaroténu, ale dlhým varením sa mení jeho štruktúra a klesá aj množstvo. Štvrť litra stopercentnej mrkvovej šťavy obsahuje 22 mg betakaroténu, 150 g nesolenej varenej mrkvy okolo 13 mg. Podobné množstvo majú aj tekvice s oranžovou dužinou — vo štvrťkilovej porcii dusenej alebo pečenej tekvice je okolo 17 mg. Zo zeleniny je najlepší zdroj be takaroténu kel, nasleduje špenát, mäsitá paprika, brokolica, špargľa, rajčiny, žlté melóny, listové šaláty a niektoré bylinky, napríklad žerucha a tymian. Z ovocia sú na betakarotén najbohatšie marhule, mango, papája, broskyne a nektárinky.

Potrebuje tuk
Keďže betakarotén je rozpustný v tukoch, čerstvé šaláty a sparenú zeleninu pokvapkajte olivovým olejom, inak sa betakarotén nedokáže dobre vstrebať.

Báječná rada
Betakarotén síce chráni pred slnečným žiarením, ale nezabráni spáleniu pokožky. Opaľujte sa rozumne a nezabudnite na kvalitné kozmetické prípravky s vysokým ochranným faktorom.

4x ako vyzerá bezpečné dojedanie zvyškov?

Autor: Jana Brožíková
Foto: Shutterstock

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa

Neprehliadnite