Wow! Hlt chladnej vody spôsobí, že...

Wow! Hlt chladnej vody spôsobí, že...
Anketa o zdraví Slovákov

Studenú vodu milujeme pre jej chuť a potešenie z osvieženia, ktoré v nás vyvoláva. Vtedy ani v najmenšom nepremýšľame, čo s nami môžu chladené nápoje urobiť. Konzumácia studenej vody ihneď po jedle zvyšuje šance na žalúdočný a srdcový záchvat. Chladná voda spôsobuje, že nám tuhnú v tele tuky v potravinách a tiež, že telo potrebuje okamžite čerpať energiu z vášho tela, aby zvýšilo telesnú teplotu. Základný cieľ pitnej vody je zachovať úroveň vlhkosti v tele.

Vodu môžeme piť studenú alebo teplú
Ak je teplá, telo nemusí vydávať povel na jej zahriatie v organizme, nedochádza k žiadnym fyziologickým problémom. Je však dokázané, že chladná až ľadová voda po jedle je škodlivá pre srdce, žalúdok a celkový zdravotný stav. Normálna teplota nášho tela je 37 stupňov Celzia. Pri tejto teplote sú všetky funkcie tela optimálne. Vyššia teplota znamená horúčku, zatiaľ čo nižšia znižuje aj fyzický výkon, pociťujeme celkovú slabosť a stratu energie.

Pre lepšie zdravie, musí byť teplota vo vnútri tela skôr vyššia ako nižšia. Inak s tým má telo trápenie.
Pitie teplej vody nie je pre mnohých ľudí príjemné. Ale dobré zdravie je dôležitejšie ako si užívať upokojujúce účinky studenej vody. Nemyslíte? Snažte sa preto rozvíjať zvyk piť teplú vodu vo všetkých ročných obdobiach a začnete si tak postupne minimalizovať riziko srdcového infarktu, a tiež vylúčite veľa problémov s tráviacim systémom. Pod teplou vodou nemyslíme iba pitnú vodu z červeného kohútika.

Myslíme tým teplé čaje, kávu bez kofeínu, ale aj teplé mlieko. Medzi výhody pitia teplej vody nepatrí iba ochrana srdca a žalúdka. Je to celé telo, ktorému pomáhate. Zvyknúť si na teplú vodu môže nejaký čas trvať, ale skúste to aspoň na pár týždňov, a ucítite prvé výsledky. Pamätajte si, že vaše zdravie závisí predovšetkým na vašich stravovacích návykoch, čo jete a pijete. Lekári sa zhodujú, že je dôležité telo po športovom výkone dôkladne zhydratovať veľkým množstvom pitnej vody pred, počas a po tréningu.

Aká by však mala byť správna teplota vody?
Niektoré dávne a veľmi chybné názory hovorili, že pitie ľadovej vody po cvičení pomáha pri chudnutí. Omyl! Ľadová voda ihneď po výkone spôsobí zahriatym vnútornostiam obrovskú traumu. Ľadový chlad je pre ne ohromný šok! Význam hydratácie počas a po cvičení nie je dobré podceňovať. Dehydratácia môže mať negatívny vplyv na fyzické i duševné úlohy človeka. Nielen, že môže viesť k zníženej úrovni výkonu, ale tiež môže ohroziť kvalitu prekrvenia organizmu, hlavne mozgu. Ak sa potrebujete po cvičení stoj čo stoj napiť studenej vody, skúste aspoň nepiť vodu z chladničky a do pol hodiny od cvičenia si zohrejte niečo teplé do žalúdka.

Autor: Hana

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa