Zdravie » Výživa | 7. júla 2012

Vyberať si jedlo podľa farby?

Všimli ste si už niekedy, ako nám príroda svoje plody ponúka? Látky prospešné nášmu zdraviu obvykle dávajú zelenine alebo ovociu výraznú a príťažlivú farbu fialovú čučoriedkam, jasne zelenú špenátu, oranžovú mrkve alebo červenú paradajkam.

Nech už to znie akokoľvek bláznivo, potraviny na vašom tanieri by podľa odborníkov na zdravú výživu mali pripomínať dúhu. Rajčiny potláčajú rast najrôznejších nádorov. Spracované rajčiny či už vo forme pretlaku, kečupu, rajčinovej polievky alebo omáčky znižujú riziko rakoviny prostaty a rakoviny tráviaceho traktu.

Určite ste niekedy počuli, že červené víno je v obmedzenej miere zdravé. Pokiaľ si každý deň doprajete jedno alebo dve deci, rozhodne tým svojmu organizmu prospievate. Červené víno patrí k nápojom, ktoré nás chránia pred ochoreniami rovnako účinne ako ovocie alebo zelenina. Práve vo víne sa totiž skrýva tajemstvo, prečo Francúzi, napriek tomu, že jedia tučné syry a údeniny, netrpia tak často srdcovými a cievnymi chorobami ako napríklad Američania.

Šupky hrozna, z ktorých sa červené víno vyrába, sú doslova nabité antioxidantami. Aj tak nezabudnite, že nadmerná spotreba vína vedie k cirhóze pečene a k množstvu ďalších chorôb, takže sa nedoporučuje piť ho viac ako niekoľko pohárov týždenne.

Jedzte orechy a budete v pohode!
Medzi zdravé potraviny patrí tiež najrôznejšie druhy orieškov. Sú totiž zdrojom tukov obsahujúcich nenasýtené mastné kyseliny, ktoré podporujú vzostup priaznivého cholesterolu a pokles nepriaznivého LDL cholesterolu. Pomáhajú odstraňovať cholesterolové nánosy z čriev a udržujú v bunkách dôležitý vápnik.

V lieskových orieškoch je obsiahnutá takzvaná fytochemikália, ktorá vyvoláva apoptózu - proces, pri ktorom sa rakovinné bunky prežívajú navzájom. Orechy sú tiež zdrojom vitamínu E, významného antioxidantu, ktorý pôsobí ako prevencia proti srdcovým chorobám a rakovine.

Namiesto antibiotík zjedzte radšej cesnak
Cesnak, podobne ako v menšej miere i cibuľa, šalotka a pórik, obsahuje flavonidy, vitamíny B a C, vápnik, draslík, fosfor, selén a zlúčeniny síry. Práve tie sú najzdravšie, ale bohužiaľ dávajú cesnaku jeho charakteristický zápach, ktorý človeka dokáže niekedy takmer spoločensky znemožniť.

Cesnak pôsobí tiež ako prírodné antibiotikum a lieči bežné nachladnutie. Najdôležitejší je pre prevenciu srdcových chorôb a mozgových príhod, pretože znižuje hladinu cholesterolu v krvi a bráni vzniku krvných zrazenín. Najúčinnejší je cesnak rozdrvený v surovom stave. Tepelným spracovaním totiž jeho zázračné vlastnosti miznú.

Autor: Elie

Zdieľať na Facebooku
 
Rýchle brušáky: Cvičte bez ohýbania...
Darček pre pohodu domova.

Darček pre pohodu domova.

Vianočný darček? Luxus za super cenu.

Vianočný darček? Luxus za super cenu.

Darujte seba darujte šťastie.

Darujte seba darujte šťastie.

Kliknite pre ešte krajšie a štedrejšie Vianoce Kliknite pre ešte krajšie a štedrejšie Vianoce Kliknite pre ešte krajšie a štedrejšie Vianoce

Ďalšie články zo sekcie  Zdravie | Výživa

Praktická Žena.sk

Menštruačný kalendár

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@zena.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.