Vita bomby: Ktoré ovocie preferovať?

Vita bomby: Ktoré ovocie preferovať?

V zime trpí imunita viac ako po zvyšok roka, takže sa nám na tanieri hodí každá zdravá troška, čo dodá výdrž a posilní zdravie. Ak nechcete robiť kompromisy medzi chuťou a zdravím, olúpte si denne aspoň jeden pomaranč. V citrusoch je energia, ktorá vás nabije aj v tom najsychravejšom počasí!

Vitamínové bomby

Pomaranč, mandarínky, grapefruity či citróny patria k stáliciam na našich stoloch. Keďže časy, kedy bolo na ne treba vystávať rady, sú dávno preč, s dostupnosťou nie je najmenší problém. Všetky citrusové plody sú bohatým zdrojom vitamínov, predovšetkým céčka. V stredne veľkom pomaranči je až 40 mg vitamínu C, čo sú dve tretiny dennej odporučenej dávky pre dospelého človeka. Okrem céčka nájdete v citrusoch vitamín A (ako betakarotén), či vitamíny skupiny B, z minerálov a stopových prvkov zas vápnik, horčík, draslík a fosfor.

Bráňte sa pred chorobami!
Vďaka vysokému podielu vody citrusy osviežujú, čo je prínosné hlavne v zime, kedy na pitný režim zabúdame, pretože necítime smäd. Všetky citrusy sú nízkokalorické, s vysokým podielom vlákniny a ovocných cukrov. Práve tie môžu za ich nezameniteľnú, sladučkú chuť. Tí, čo znesú aj kyslosť na jazyku, by si mali denne dopriať aspoň polovičku citrónu ako základnú prevenciu zdravia v chrípkovom období. Jemnejšou (a sladšou) alternatívu je čerstvo vytlačená citrónová šťava zmiešaná s lyžičkou medu.

Tekutá sviežosť
Keď sme už pri šťavách, z citrusov si tak môžete pripraviť rýchly tekutý olovrant. Preferujte však doma vytlačené šťavy bez konzervačných látok a s dužinou, bohatou na vlákninu. Deci pomarančovej šťavy zaliatej rovnakým dielom vody vám naštartuje metabolizmus a udrží vás dlho sviežu.

Riedenie je dobré hlavne kvôli šetreniu zubnej skloviny. Nuž a netreba tiež zabúdať, že samotná stopercentná šťava je podstatne kalorickejšia ako olúpaný citrus. V tekutej podobe rýchlejšie prejde trávením, takže vyvoláva zdanie, že ste nič nezjedli, hoci sa vám práve v bruchu usadilo pol kila pomarančov.

Neprekysľujte

Citrusy pomáhajú pri znižovaní vysokého krvného tlaku a dokonca i pri zrážaní teploty. Sú skvelé pri rýchlych odtučňovačkách, môžete ich použiť ako spestrenie do ovocných šalátov, dezertov, ale i do zálievok.

Pozor, aj tieto vitamínové zázraky majú svoje mínusy. Nikdy nejedzte väčšie množstvo citrusov na prázdny žalúdok, môže to viesť k nepríjemným pocitom z prekyslenia žalúdka. Samy však najlepšie poznáte svoju mieru i citlivosť.

Autor: Lea

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa