Zdravie » Choroby | 10. novembra 2008

Plynatosť – delikátny problém

Všetky dobre vieme o čom je reč. No aj tak ide o značne tabuizovanú tému. V spoločnosti sa tvárime, že sa nás to netýka, ale čo si budeme navrávať, práve meteorizmus je jednou z najbežnejších tráviacich ťažkostí. Nafúknuté brucho, bolesti a kŕče vedia znepríjemniť deň hneď dvojnásobne – zdravotne aj spoločensky. Najčastejšou príčinou sú pritom len banálne chyby pri stravovaní. Stačí sa ich vyvarovať a je po probléme!

Čo stojí za vašim nafúknutým bruchom?
Meteorizmus, nadúvanie alebo skrátka „vetry“ spôsobuje nadmerné hromadenie plynov vo vnútri zažívacieho traktu. K tomu dochádza pri niektorých metabolických poruchách, pri potravinových alergiách a takisto následkom stresu, nedostatku spánku či zle skombinovanej skladby jedálneho lístka. K rizikovým potravinám patria jedlá s obsahom kvasiteľných cukrov - napríklad banány, mrkva, obilné klíčky, jablká, fazuľa, kapusta, hrozienka, orechy a mnoho ďalších.

Plyn do útrob si privodíme aj pitím mlieka, sýtených nápojov, žutím žuvačky či chvatným jedením, pri ktorom sa vám do brucha dostane priveľa vzduchu. Znášanlivosť potravín je prirodzene u každého rôzna, samy pozorovaním reakcií svojho tela najlepšie vypozorujete, čo škodí a čo pomáha.

Čo vám povie lekár?
Ak vás však tento problém trápi dlhodobo, je dobré konzultovať ho s lekárom, ktorý vám popri stravovacích odporúčaniach môže v prípade potreby predpísať lieky na úpravu vášho stavu. Sú to prípravky s obsahom laktobacilov, látky na povzbudenie pohybu tráviaceho traktu či enzymatické preparáty.

Nedávajte tráveniu zabrať!
Najlepšou prevenciou je vyhýbať sa jedlám, ktoré spôsobujú nafukovanie a namiesto nich si vyberať ľahšie stráviteľné pokrmy, ktoré nebudú vo vnútri zbytočne dlho „kvasiť“. Dôležitá je úprava pitného režimu. Aspoň štvrť hodinu pred jedlom a pol hodinu po jedle by ste nemali piť veľa tekutín, aby sa nenarušila činnosť tráviacich štiav. Najlepšie je vypiť pramenistú, nesýtenú vodu po malých dúškoch. Tak sa pokrm zriedi a uľahčí sa tým jeho trávenie.

Vláknina – ani málo, ani veľa
Optimálny príjem vlákniny v strave reguluje trávenie a pomáha predchádzať pocitom nafúknutého brucha a plynatosti. Ak si nie ste istá, koľko jej pojete, kúpte si potravinovú vlákninu v prášku a rozrieďte ju s vodou, s džúsom, prípadne zamiešajte do raňajkových cereálií. Pozor, dodržiavajte odporúčané dávkovanie. Mierny nadbytok vlákniny síce nie je zdravotne nebezpečný, ale problémy s vetrami len prehĺbi.

Čo pomôže, keď už je zle?
Plynatosť hrozí obzvlášť v čase sviatkov či rodinných osláv, veď je takmer nezdvorilé odmietnuť fantasticky vyzerajúce chody. Vtedy môže byť sotva reč o nejakej kombinácií jedál. Sladké prekladáme mastným a slaným, všetko chceme ochutnať. Po takejto spúšti sa hodí jeden z tradičných ľudových receptov proti nadúvaniu. Vyskúšajte feniklový, mätový alebo rumančekový čaj. Akútnu úľavu zabezpečí tiež biely jogurt so živými kultúrami pre obnovenie črevnej mikroflóry.

Autor: Dharma

Zdieľať na Facebooku
 
Ovoňajte ho... Je to pán pravý?

Ďalšie články zo sekcie  Zdravie | Choroby

Praktická Žena.sk

Menštruačný kalendár

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@zena.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.