Palmový olej: Smrť na tanieri?

Palmový olej: Smrť na tanieri?

Nemusíte na ňom len vyprážať. Palmový olej, ktorý je predstavuje hrozbu pre naše telo, nás zďaleka nestraší len z panvice, ale skrýva sa v množstve ďalších potravín bežnej každodennej konzumácie. Zatiaľ, čo v repkových, slnečnicových, olivových a ďalších „ľahších“ olejov je len niekoľko gramov nasýtených mastných kyselín – tukov, v palmovom oleji je to až takmer polovica.

Nebezpečný pre nás i planétu
Množstvo palmových plantáží navyše spôsobuje nezvratné klimatické zmeny. Kvôli budovaniu plantáží a jeho obrovskému odbytu dosiaľ nedotknuté časti planéty doplácajú na masívne výrub dažďových pralesov. Zdravším a ekologickejším variantom je podľa mnohých odborníkov napríklad aj bravčová masť.

Kde sa skrýva
Veľkým zdrojom palmového oleja sú ochutené instantné nápoje, polievky či kaše v prášku, husté mliečne nápoje, nugeta, margaríny, pražené müsli, stužené tuky, čokoládové tyčinky s malým obsahom pravej čokolády či slané zemiačiky.

Olej aj v koláčoch
Croissanty, mafiny, torty, buchty, šišky, koláče z lístkového a kysnutého cesta či bábovky sú zabijáckym spojením bielej múky, masla, ale aj množstva „zlého“ oleja. Tieto lahôdky sa do vás vstrebajú takmer okamžite a je celkom pravdepodobné, že presne do problémových partií.

Makovníky, tvarohovníky, kakaovníky si tiež musíte odpustiť. Extrémne množstvo kalórií obsiahnutých v cukre a oleji má aj čajové pečivo, linecké pečivo či linecké plnené šatôčky.

Zdravé náhrady
Do koláčov preto pridávajte skôr olej kokosový. Tiež má tuky, ale tie zdravšie. Dezerty si následne dochucujte orechmi, makom, avokádom a ďalšími druhmi ovocia.

Autor: Mirka

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa