Zdravie » Výživa | 28. decembra 2012

Najhorší výber rýb: Tieto nejedzte!

Kto neje celý rok ryby a neodmietne ich aspoň na Vianoce, robí niečo pre svoje zdravie. Ryby sú úžasne výživné jedlo. Treba byť však pri ich výbere veľmi opatrní. Aj keď mnoho odrôd môže byť dobrých pre vaše zdravie, veľa z nich obsahuje aj nečistoty, ako sú ortuť a polychlórované bifenyly (PCB), ktoré sú škodlivé pre naše zdravie. 

Ovocie, z ktorého zlyhávajú obličky!

Ryby na konzumáciu by sme si mali vyberať na základe ich výživovej hodnoty a obsahu zdravých omega-3 mastných kyselín, ale aj na základe nízkej koncentrácie ortuti a znečistenia. Čím náročnejšia ryba na životné prostredie, tým zdravšia. Veľa environmentálnych zástancov uvádza, koľko zlých nariadení veľkých rybárskych spoločností má za následok napr. nadmerný rybolov, a tým ohrozenie populácie niektorých voľne žijúcich druhov.

Chov rýb môže pomôcť pri ochrane týchto populácií. Iné skupiny ale tvrdia, že chov rýb vedie k ďalším problémom, ako je nadužívanie antibiotík na kontrolu ich chorôb. Je preto dôležité snažiť sa sledovať, aké druhy rýb sú zdravé a bezpečné, nielen pre vás, ale aj pre životné prostredie.

Ktorá je správna voľba?
Určite už máte svoje obľúbené ryby na vianočnú večeru doma. Nemusí mať každý Slovák predsa v obľube kapra. Možno vám teraz poradíme, ako vyberať o rok. Aspoň si skontrolujete, čo sa chystáte skonzumovať. Ryby si vyberajte podľa najvyššieho obsahu živín, najnižšej úrovne kontaminantov. Poďme preskúmať, ako urobiť čo najlepšie rozhodnutie pre uspokojenie všetkých týchto problematických požiadaviek.

Pri výbere rýb hľadajte najväčší obsah omega-3 mastných kyselín. Tu je stručný zoznam množstva kyselín na 100 gramov ryby: Až 1,8 gramov nájdeme u lososa, 1,4 gramov má sardinka s kosťou, okolo 1,2 gramu má nakladaný atlantický sleď, približne 0,7 gramov je v 100 gramoch tuniaka bieleho, sumec a kapor majú asi 0,5 g.

Znečisťujúce látky
Mnohé zdravotné organizácie sa domnievajú, že zdravotné prínosy konzumácie rýb ďaleko prevyšujú akékoľvek riziko z kontaminantov. Aj keď existuje ryba, ktorá obsahuje vysoké množstvo nečistôt s nízkym obsahom omega-3 mastných kyselín a spôsobila by v ľudskom organizme viac škody ako úžitku, nebola ešte ulovená.

Prítomnosť ortuti v rybách môže byť zdravotný problém, a to najmä pre ženy, ktoré sú alebo môžu byť tehotné, dojčiace matky a malé deti. Výživári hovoria, že by sme mali jesť dve alebo viac porcií rýb týždenne z rôznych druhov.

Tipy ako ľahko zabiť a pripraviť kapra

Vyhýbať sa treba hlavne opakovanej konzumácii týchto rýb s najvyššou úrovňou ortute: mečúň (0,995 ppm), žralok (0,979 ppm) a makrela (0.730 ppm). Stredné a nízke hodnoty má kapor (0,110 ppm) a ustrice (0,012 ppm). 

V oblasti potravín, výživy a zdravia je ľahké oklamať spotrebiteľa, buď ho presvedčiť na kúpu alebo vystrašiť. My nemáme v pláne ani jednu taktiku. Dostali ste informácie, podľa ktorých sa už zariaďte sami. Nemôžeme vám prikázať ani to, aby ste jedli menej vianočných sladkostí, ktoré sú pre zdravie možno ešte horšie ako kontaminované ryby. Je na vás, čo všetko si budete o jedle, ktoré sa chystáte dať do vlastného žalúdka zisťovať. Je to vaše telo, ale rozmýšľajte, ak ste gazdinka aj nad žalúdkami ostatných v rodine, ktorí tieto informácie zatiaľ nemajú a spoliehajú sa na vás.

Autor: Ellie

Zdieľať na Facebooku
 
Ženy, za ktorými sa otočí každý...
Paplóny s úpravou Aloe Vera.

Paplóny s úpravou Aloe Vera.

Moderné hodiny QUARTZ oživia váš domov.

Moderné hodiny QUARTZ oživia váš domov.

Štýlový darček s atmosférou.

Štýlový darček s atmosférou.

Kliknite pre ešte krajšie a štedrejšie Vianoce Kliknite pre ešte krajšie a štedrejšie Vianoce Kliknite pre ešte krajšie a štedrejšie Vianoce

Ďalšie články zo sekcie  Zdravie | Výživa

Praktická Žena.sk

Menštruačný kalendár

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@zena.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.sk | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.sk - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.