Lekárka radí: Koľko čokolády denne TREBA zjesť?

Lekárka radí: Koľko čokolády denne TREBA zjesť?

Zabili by ste sa pre kúsok čokolády? Za tento „babský doping“ zrejme môže fenyletamín, biologicky aktívna látka v kakau, ktorá zmierňuje pocit úzkosti a strachu. Nároky organizmu na množstvo fenyletamínu stúpajú pri psychickom napätí, vyčerpanosti a pred menštruáciou. Kvalitnú čokoládu by si pravidelne mali dopriať aj muži. Podľa dlhodobého výskumu sú mužskí milovníci čokolády štíhlejší, optimistickejší a menej trpia depresiami ako tí, ktorí dávajú prednosť iným sladkostiam.

Čím sa líšia
Ak názov neobsahuje slovo čokoláda, ale čokoládová, kakaová či iná pochúťka, nie je to pravá čokoláda. Základom každej čokolády je kakao – kakaový prášok, kakaová hmota a kakaové maslo. Kvalitnú čokoládu spoznáte podľa percentuálneho podielu kakaovej sušiny. Čím je vyšší, tým je čokoláda kvalitnejšia. Tmavá čokoláda sa vyrába zmiešaním kakaovej hmoty, cukru a kakaového masla a musí v nej byť najmenej 35 percent kakaovej sušiny.

Milovníci orechov žijú o 3 roky dlhšie

Keď sa do nej pridá kondenzované alebo sušené mlieko, vznikne mliečna čokoláda. V mliečnej čokoláde musí byť minimálne 35 percent pevných zložiek kakaa. Bielu čokoládu tvorí kakaové maslo, mlieko a sladidlá, neobsahuje kakaovú sušinu. Horká čokoláda musí obsahovať najmenej 50 percent kakaovej sušiny. Do čokolád sa nesmú pridávať živočíšne tuky, výnimkou je tuk z mlieka. Rastlinných tukov môže byť najviac 5 percent.

Najlepšia je horká
Za najkvalitnejšie a zdraviu prospešné sa považujú extra horké čokolády, ktoré obsahujú 60 až 99 percent kakaa. Pri striedmej konzumácii omladzujú, znižujú krvný tlak i hladinu zlého cholesterolu, lepšie odbúravajú cukor, neutralizujú voľné radikály, znižujú tvorbu krvných zrazenín a zlepšujú vstrebávanie vitamínov a minerálov. Horká čokoláda má nízky glykemický index, menej nevhodných tukov, vysoký obsah horčíka a povzbudzujúce alkaloidy teobromín a kofeín.

Mliečna čokoláda tieto vlastnosti nemá, ani lacnejšie čokolády, kde sa kakaové maslo nahrádza rastlinným tukom. Čokoládu by ste mali obmedziť, keď vás trápi dna, obličkové alebo močové kamene a potravinové alergie. Pozor si treba dávať aj pri tráviacich problémoch, ochoreniach žalúdka a žlčníka. Jednu kocôčku extra horkej čokolády denne však môžete zjesť aj pri najprísnejšej redukčnej diéte.

POZOR na lákadlá! Ak si chcete dať čokoládu naozaj pre zdravie, vyhýbajte sa takým, ktoré obsahujú kalorické náplne, kúsky sušienok a kandizovaného ovocia.

Radí lekárka Alžbeta BÉDEROVÁ
1. Ak si chcete dať sladkosť, z pohľadu zdravej výživy je vhodnejšia kvalitná čokoláda ako krémové zákusky. Čokoláda je pochutina a  nesmie tlmiť chuť na hlavné jedlo. Vhodné sú 1-2 kocky kvalitnej čokolády pred duševným výkonom, pretože dodajú energiu.
2. Niektoré potraviny, napríklad aj čokoláda, stimulujú tvorbu a  vylučovanie endorfínu. Endorfín, nazývaný aj hormón šťastia, produkuje mozog. V organizme vyvoláva dobrú náladu, pocit eufórie, potláča fyzickú bolesť.
3. Čokoláda s vysokým podielom kakaa má mnohé pozitívne účinky. Obsahuje antioxidačne pôsobiace polyfenoly, ktoré sú dôležité pri prevencii civilizačných ochorení, a  fenyletylamín, ktorý zvyšuje pozornosť, podporuje aktivitu a potláča depresiu.
4. Čokoláda má prekvapujúco nízky glykemický index, takže nerozkolíše výrazne hladinu cukru v  krvi. Kakao obsahuje látky, ktoré majú stimulujúce účinky – kofeín a teobromín. Významný je aj obsah minerálnych látok, najmä horčíka, fosforu, vápnika, železa, draslíka.
5. Nadmerná konzumácia čokolády s  vysokým obsahom cukru a s nízkym podielom kakaa môže byť príčinou nielen priberania, ale aj tvorby zubných kazov. Vinníkom však nie je kakao, ale cukor. Horká čokoláda zubom neškodí, pretože kakao obsahuje fluór a kakaové maslo vytvára na  zuboch ochrannú vrstvu.

S banánovou šupkou vyčistite topánky

Autor: Jana Brožíková/BŽ

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa

Neprehliadnite