Diétne tuky sa vám v tele neuložia

Diétne tuky sa vám v tele neuložia

Pri výbere tukov treba rozmýšľať nad nutričnou hodnotou nenasýtených a nasýtených alebo trans tukov. Väčšina potravín obsahuje niekoľko rôznych druhov tuku, niektoré sú lepšie pre vaše zdravie ako ostatné. Nemusíte úplne eliminovať všetky tuky z vašej stravy. V skutočnosti, všetky viac či menej prispievajú k podpore zdravia.

Fakty o tukoch v potrave
Niektoré tuky sa nachádzajú v potravinách z rastlín, ktoré nazývame rastlinné tuky a zo zvierat, čiže živočíšne tuky. Tuk je jedným z troch stavebných pilierov, spolu s bielkovinami a sacharidmi, ktoré poskytujú energiu pre vaše telo. Tuk je dôležitý pre vaše zdravie, pretože podporuje celý rad telesných funkcií. Niektoré vitamíny musia mať tuk na rozpustenie, inak sa správne nerozpustia a nevstrebú do organizmu. 

Ale je tu aj temná strana tuku. Obavy z niektorých typov tukov v potrave (a ich bratranec cholesterol). Zlé tuky môžu hrať nešťastnú úlohu pri ďalších chorobách, vrátane obezity a rakoviny. Keď teda príde na tuky v potrave, mali by ste sa sústrediť na zdravé tuky a vyhnúť sa tým nezdravým v jedle.

Ktoré sú diétne tuky?
Zo zásady ide o tekuté tuky. Tie zdravšie nenájdeme v pevnom skupenstve. Zdravšie diétne tuky, z ktorých sa nepriberá sú mononenasýtené tuky. To je druh tuku, ktorý môžeme nájsť v rôznych olejoch.

Štúdie ukazujú, že konzumácia potravín bohatých na mononenasýtené tuky zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu v krvi, čo môže znižovať riziko srdcových ochorení. Výskum tiež ukazuje, že môžu pozitívne ovplyvňovať hladiny inzulínu a krvného cukru, čo môže byť užitočné najmä ak máte diabetes 2. typu.

Polynenasýtené tuky sú tuky prevažne na rastlinnej báze. Rovnako znižujú riziko srdcových ochorení. Jeden typ polynenasýtených tukov - omega-3 mastná kyselina môže byť obzvlášť prospešná pre vaše srdce. Omega-3 mastné kyseliny sa nachádzajú v niektorých typoch tučných rýb, zdá sa, že znižujú riziko ischemickej choroby srdca.

Môžu tiež chrániť pred nepravidelným srdcovým tepom a pomáhajú znižovať krvný tlak. Opakujeme, že potraviny vyrobené z prevažne mononenasýtených a polynenasýtených tukov sú tekuté pri izbovej teplote, ako je olivový olej, arašidový olej a kukuričný olej. Tieto tuky sa vám nikdy v tele nepremenia na podkožný tuk! Sú okamžite aktívne na dodanie stratenej energie a nerobia sa z nich zásoby vo forme nežiaducich pevných lipidov. Skutočne, omega-3 mastné kyseliny podporujú ukladanie sacharidov vo forme glykogénu v tele, ako hlavný zdroj uloženého paliva, ktoré sa neukladá do zásob ako tuk.

Autor: Elie

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa