Cukrujete sa tisíckami kalórií? Čo sa vám stane?

Cukrujete sa tisíckami kalórií? Čo sa vám stane?

Sú to vraj najväčší nepriatelia našej štíhlej postavy. Všetkých sacharidov sa však nemusíme báť. Je dôležité oddeliť pravdu od mýtov. Sacharidy sú v tele ideálne palivo pre väčšinu funkcií. Dodávajú telu energiu potrebnú pre svaly, mozog a centrálny nervový systém. Niektoré sacharidy sa vo forme glukózy používajú pre okamžitú spotrebu energie.

Niektoré sú uložené vo forme glykogénu v pečeni a vo svaloch na neskoršie energetické potreby. No ak je glukózy príliš veľa, ukladá sa ako telesný tuk. Rozhodnúť sa často pre tie či oné sacharidy je zásadné rozhodnutie. Niektoré poskytujú energiu, iné viac živín. Výživnejšie sacharidy obsahujú potraviny ako je ovocie, zelenina, fazuľa a strukoviny, aj nízkotučné mlieko a celozrnné výrobky. Tieto potraviny sú super zdrojom vitamínov A a C, draslíka, kyseliny listovej, vápnika, selénu, horčíka, vitamínov skupiny B, železa a vlákniny.

Ak chcete znížiť konzumáciu sacharidov, znížte ju o rafinované druhy. Obmedzte hlavne tie, ktoré sú zbavené živín a sú plné cukru a tuku. Viete, o čom hovoríme. O všetkých koláčikoch, sušienkach, cukríkoch, sladkom pečive, bielom pečive a cestovinách, o bielej ryži, hranolkách alebo aj sladkých cereáliách. Koľko sacharidov by sme vlastne mali denne zjesť? Pokiaľ ste zdravá a nemáte nadváhu, často sa hýbete a netrpíte žiadnou chronickou chorobou alebo zažívacími ťažkosťami, môžete si občas dopriať aj sacharidovú bombu. Ani 5000 kalórii by z vás nemalo spraviť invalida.

Ak ste však na tom so zdravým a kondíciou biedne, sacharidy obmedzte na maximálne 1000 kalórii denne. Čo obsahuje tisíc kalórií? Sú to napríklad dve až tri porcie mlieka alebo jogurtu s ovocím alebo tri porcie škrobovej zeleniny, fazule, šošovice, strukovín. Pokiaľ ide o veľkosť porcie, mala by sa vám zmestiť do rúk.

Autor: Hana

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa