Čo namiesto tabletky na spanie?

Čo namiesto tabletky na spanie?
Anketa o zdraví Slovákov

Spánok hrá v našom živote veľmi dôležitú úlohu. Aby sme boli zdraví a mohli normálne fungovať, potrebujeme dostatok kvalitného spánku. Lenže v dnešnej dobe mnohých trápia problémy so spaním. Keď sa s tým zveríme lekárovi, zvyčajne nám predpíše nejaké lieky na spanie. Tie však nie sú bez vedľajších účinkov. Ako si teda pomôcť aj bez tabletky?

Bylinkové čaje
Pomoc pre lepší spánok možno nájsť v bylinkách. So zaspávaním vám pomôže napríklad valeriána lekárska, ktorá je bežnou súčasťou čajových zmesí pre lepší spánok a je to vlastne prírodné sedatívum. Ďalšími vhodnými bylinkami sú ľubovník bodkovaný, medovka alebo levanduľa. Lepší spánok možno dosiahnuť aj vďaka chmeľu alebo mučenke opletavej, ktoré majú taktiež upokojujúce účinky.

Čaje z týchto byliniek zakúpite bežne v lekárňach alebo u bylinkárov buď samostatne alebo ako čajové zmesi určené priamo na problémy s nespavosťou. Veľmi dôležité je však dodržiavať odporúčané dávkovanie.

Tabletky na prírodnej báze
Pre niektorých ľudí je jednoduchšie a pohodlnejšie užívať bylinky vo forme toboliek. Dnes sa v lekárňach dajú kúpiť takéto bylinkové preparáty na lepší spánok. Výhodou je jednoduchšie dávkovanie a užívanie.

Levanduľová vôňa
Vôňa levandule sa považuje za jedno zo zaručených „uspávadiel“. Možností, ako využiť levanduľu pre lepší spánok, je viacero. Táto bylinka obsahuje silice, ktoré majú upokojujúci účinok na nervovú sústavu a pomáhajú k lepšiemu spánku.

Obľúbené sú napríklad textilné vrecúška s nasušenou bylinkou, ktoré sa vkladajú pod vankúš a ich vôňa by mala pomôcť so spánkom. Ďalšou možnosťou je večerný kúpeľ s pridaním pár kvapiek levanduľového oleja či pár kvapiek éterického oleja do aromalampy.

Melatonín
Hormón melatonín je jednou z kľúčových látok riadiacich spánok. Zjednodušene povedané, práve tento hormón dáva telu signál, kedy je čas na spánok. Problémy s produkciou melatonínu mávajú často ľudia pracujúci striedavo na denné a nočné zmeny.

Tento hormón si môžete takisto kúpiť v lekárni v podobe tabliet a jeho výhodou oproti klasickým liekom na spanie je, že je pre náš organizmus prirodzenou látkou. Nesmie sa to s ním však preháňať a treba dodržiavať odporúčané dávkovanie, nadbytok môže byť pre telo škodlivý.

Banány a čerešne
Aj niektoré druhy ovocia vám môžu priniesť pokojný spánok. Týka sa to najmä banánov a čerešní. Banány stimulujú tvorbu serotonínu a melatonínu. Obsahujú okrem iných látok sodík, horčík a aminokyselinu tryptofán, čo sú látky vplývajúce na uvoľnenie svalstva. Banán pred spaním teda určite stojí za pokus. Podobne aj čerešne sa môžu pochváliť obsahom aminokyseliny tryptofánu, teda ich účinok je podobný.

Ak vás teda z času na čas potrápia prebdené noci alebo sa vám zle zaspáva, skúste v prvom rade siahnuť po niektorom z týchto „liekov“ namiesto tabletky na spanie. Možno budete ich účinkom milo prekvapení.

Autor: Mária

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa