Chytá vás depresia? Vyskúšajte toto!

Chytá vás depresia? Vyskúšajte toto!

V dnešnej dobe sú, žiaľ, depresie dosť rozšíreným psychickým ochorením a spotreba liekov z radu antidepresív je veľmi vysoká. Hoci v niektorých prípadoch sú lieky skutočne potrebné, našu psychiku do veľkej miery ovplyvňuje strava. Oplatí sa preto vedieť, ktoré potraviny nám v tomto smere môžu pomôcť.

Banány
Banány obsahujú okrem iného látku tryptofán, ktorú telo premieňa na sérotonín známy aj ako hormón šťastia a pohody. Toto ovocie sa preto oplatí pravidelne konzumovať, lebo prispieva k lepšej nálade. Pozitívny vplyv na psychiku má aj horčík obsiahnutý v tomto ovocí. Horčík je jedným z kľúčových prvkov pre zdravú nervovú sústavu.

Melón
Toto ovocie je pre mnohých jedným zo symbolov leta a pohody. Okrem toho to majú melóny aj vedecky podložené – sú totiž bohatým zdrojom tryptofánu, podobne ako banány, a pomáhajú nám k lepšej nálade a pocitu šťastia. Škoda, že je u nás problémom ich celoročná dostupnosť a môžeme si na nich pochutnávať zvyčajne len v lete.

Avokádo
Ďalším prírodným antidepresívom je aj avokádo, a to najmä pre obsah horčíka, kyseliny listovej či vitamínu E. Všetko sú to látky, ktoré pomáhajú udržiavať našu psychiku v pohode a odbúravať stres.

Slnečnicové semiačka
Rôzne semiačka a orechy sú všeobecne známe ako potraviny s pozitívnym vplyvom na našu nervovú sústavu. Slnečnicové semená obsahujú aminokyselinu fenylalanín,  ktorú telo pretvára na norepinefrín, čo je vlastne prírodné antidepresívum. S ich konzumáciou to ale nepreháňajte, pretože okrem zlepšenia nálady sa tieto olejnaté semiačka môžu odraziť na vašej hmotnosti. Stačí si ich denne pridávať do šalátov, ovsenej kaše či iných jedál.

Orechy
Keď je reč o potravinách pre psychickú pohodu, orechy naozaj nemožno nespomenúť. Sú zdrojom vitamínu E (pomáha zvládať stres), bielkovín a vzácnych omega-3 mastných kyselín. Omega-3 mastné kyseliny sa využívajú v liečbe depresií. Opäť ale platí, že by ste to s konzumáciou orieškov nemali preháňať, lebo sú tiež bohatým zdrojom tukov.

Mastné ryby
Ryby ako losos, makrela a iné tučné druhy rybieho mäsa sú zdrojom už spomínaných omega-3 mastných kyselín. Vo všeobecnosti u nás ľudia nekonzumujú veľa rýb, takže ak si rybie mäsko doprajete len z času na čas, skúste ho zaradiť do svojej stravy častejšie a možno sa to odrazí v lepšej nálade.

Čokoláda
A teraz dobrá správa pre všetkých milovníkov čokolády. Na pravidelný prísun tejto pochúťky existujú aj vedecky podložené dôvody – čokoláda nás robí šťastnejšími! Aj preto počas ťažkých období a nadmerného stresu mnohí ľudia siahajú práve po čokoláde. V tomto smere je ale vhodná najmä kvalitná horká čokoláda s vysokým obsahom kakaa.

Pre zdravú psychiku a teda aj ako prevenciu proti depresiám je okrem stravy dôležitých mnoho iných vecí. Ak si ale do jedálnička zaradíte niekoľko z vyššie uvedených prírodných antidepresív, môžete si tak jednoducho zlepšiť náladu bez liekov s množstvom vedľajších účinkov.

Autor: Mária

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa