Chcete otehotnieť? Tieto vitamíny a minerály vám pomôžu

Chcete otehotnieť? Tieto vitamíny a minerály vám pomôžu
Mnohé páry nemajú problémy s otehotnením, je však aj veľa takých, ktorým sa to hneď nepodarí alebo sa chcú lepšie na túto udalosť pripraviť. V tomto smere je dobré zamerať sa na podporu plodnosti, s čím vám môže pomôcť okrem iného aj správna výživa. Konkrétne niektoré vitamíny a minerály sú pre plodnosť veľmi dôležité a oplatí sa ich zaradiť vo zvýšenej miere do stravy. Na ktoré sa zamerať?

Zinok
Veľmi dôležitým prvkom vplývajúcim na ženskú i mužskú plodnosť je zinok. U žien podporuje dozrievanie vajíčok a hormonálnu rovnováhu a u mužov má nedostatok zinku negatívny dopad na spermie, preto treba dbať na dostatočný prísun tohto prvku nielen u ženy ale aj u muža.
Zinok nájdete napríklad v čerstvých ustriciach, pšeničných otrubách či klíčkoch, v mäse, vaječných žĺtkoch a rôznych druhoch orechov a semien.

Železo

Ďalším prvkom, ktorý treba spomenúť v súvislosti s plodnosťou, je aj železo. Je dôležité pre krvotvorbu a priaznivo vplýva na ovuláciu. Zdrojom železa sú najmä červené mäso, kokos, rôzne orechy a semená, červená repa, rôzne druhy ovocia (napríklad tmavé bobuľovité ovocie ako čučoriedky, čierne ríbezle a podobne) a tiež morské riasy.

Vitamín C

Vitamín C je dobrou voľbou pre naše celkové zdravie, vrátane plodnosti. Pomáha okrem iného k lepšiemu vstrebávaniu železa a podporuje obranyschopnosť organizmu. Nachádza sa v rôznych druhoch čerstvého ovocia a zeleniny, bohatým zdrojom je však aj kyslá kapusta.

Vitamín B6
Tento vitamín pomáha harmonizovať hormonálne hladiny u žien a tiež sa osvedčil ako dobrý bojovník s rannou nevoľnosťou, ak ho ženy užívali po počatí. Zdrojmi B6-tky sú napríklad pečeň, mäso, makrela, vajíčka, droždie, banány, avokádo, listová zelenina, zemiaky ako aj orechy.

Kyselina listová
Známym vitamínom v súvislosti s tehotenstvom je aj kyselina listová. Nielenže pomáha chrániť bábätko v brušku pred rázštepom chrbtice a inými vývojovými chybami, ale ukázalo sa, že dostatok tohto vitamínu prispieva aj k lepším vyhliadkam na bábätko. Tento vitamín patrí medzi vitamíny skupiny B a jeho zdroje sú listová zelenina, strukoviny, vlašské orechy, brokolica či červená repa.

Vitamín E
Vitamín E sa zvykne nazývať aj vitamínom plodnosti. Výskumy ukázali,  že užívanie vitamínu E dokáže zlepšiť kvalitu a pohyblivosť spermií a tým aj ich schopnosť oplodniť vajíčko. E-čko priaznivo vplýva na ženské reprodukčné orgány, chráni pred vznikom nádorov a pomáha predchádzať potratom ako aj predčasným pôrodom. Užitočný je aj pri poruchách menštruačného cyklu.

Vysokým obsahom tohto vitamínu sa môžu pochváliť  pšeničné klíčky, za studena lisované rastlinné oleje a rôzne druhy semienok ako aj orechy. Nájdeme ho tiež v celozrnných výrobkoch, strukovinách ale napríklad aj v pečienke či vo vajíčkach. Strava má naozaj výrazný vplyv na mužskú i ženskú plodnosť, preto sa oplatí venovať pozornosť tomu, čo jete a či v strave prijímate dostatok dôležitých prvkov. Existujú však aj výživové doplnky pre ženy plánujúce tehotenstvo. O ich vhodnosti je ale lepšie sa poradiť s lekárom.

Autor: Mária
Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Tehotenstvo"

Poradňa