Zdravie » Choroby | 2. augusta 2012

Aký ste metabolický typ človeka?

Metabolizmus je súbor chemických reakcií. Je to prirodzený jav u živých organizmov, ktorých telo premieňa prijaté látky, triedi ich, vyberá z nich tie potrebné a spracúva z nich živiny, ukladá ich či vylučuje. Živiny sa premieňajú na energiu a definujú naše zdravie a aj to, ako sa vo svojom tele cítime a koľko fyzicky zvládneme.

Stravovanie vplýva na všetko
Metabolizmus zaručuje aj naše trávenie, spaľovanie tukov, chudnutie či priberanie. Tak, ako krvné typy môžu vplývať na vaše chute, schopnosť stráviť určité jedlá či vstrebať živiny z nich, nám môže naznačiť aj metabolický typ.

Nastavením sa na jeden z troch typov si môžeme vytvoriť správnu prevenciu pred chorobami a priberaním a zrejme aj zabrániť niektorých problémom zo stravy – zažívacím, psychickým, nezdravému tlaku, zvýšenému cukru a cholesterolu v krvi.

Našu stravu a tak aj metabolický typ ovplyvňuje evolúcia, životný štýl, dedičnosť, typ zamestnania, etnikum, rasa, vek, psychický stav, spôsob života, životné prostredie a vo veľkej miere aj oblasť v ktorej žijeme (historicky).

Juh versus sever
Severské krajiny by napríklad mali mať bližšie k červenému mäsu a tučnejším rybám, aby ich tieto vysoko energetické potraviny uchránili pred chladom. Primárne by teda mali prijímať tuky (samozrejme nielen tie nezdravé).

Južné krajiny, v ktorých ťažké jedlá v súvislosti s teplotou skôr energie uberajú, by sa mali viac orientovať na objem sacharidov a jesť ovocie, zeleniny, obilniny a ľahšie ryby. Naši predkovia sa takto stravovali prirodzene. Teraz sme samozrejme civilizačne závislí od dovozu a vývozu a naše návyky sa zmenili.

Tri metabolické typy
V súvislosti s týmto nastavením sa teda vyšpecifikovali tri metabolické typy – proteínový, sacharidový a zmiešaný.

Proteínový typ si môže dovoliť o niečo ťažšie potraviny. Všetky typy mäsa a vnútornosti, ryby rôznych druhov, morské príšery, na žalúdok ťažšie zeleniny ako strukoviny, chren, koreňovú zeleninu, kapustu, zemiaky. Môže si tiež dopriať jablká či banány, plnotučné mliečne výrobky, obilniny a zo sladkých jedál najmä tie mliečne a tvarohové.

Sacharidový typ by mal z energetickej hodnoty potravín trošku poľaviť. Mal by sa sústrediť na obilniny najmä vo forme cestovín, mliečne výrobky by mali byť nízkotučné, orechy by mal obmedziť a z mäsa si vyberať najmä kuracie, morčacie a ľahšie ryby. Zo zeleniny lúsky, rajčiny, brokolicu, šalát, zemianky, ružičkový kel.

Zmiešaný typ je na tom, čo sa týka pestrosti stravy, najlepšie. Môže v individuálnej miere všetky typy potravín, v pomere 40 až 45 % proteínov a 50 až 55 % sacharidov. Jednoduché testy, ku ktorému matebolického typu patríte, nájdete na internete a v gastro literatúre.

Autor: Mirka

Zdieľať na Facebooku
 
5 vecí, ktoré nie sú na ženách sexi

Ďalšie články zo sekcie  Zdravie | Choroby

Praktická Žena.sk

Menštruačný kalendár

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@zena.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.