Ako zostať štíhla z cestovín? Osvojte si tieto 3 pravidlá

Ako zostať štíhla z cestovín? Osvojte si tieto 3 pravidlá

Jednoducho: nerozvariť, nepremastiť a neprejedať sa! Tajomstvo kvalitných cestovín je v pšenici. Pravé talianske cestoviny sa vyrábajú zo semoliny — tvrdej pšenice, ktorá obsahuje viac ako 40 percent lepku, kým mäkká pšenica ho má najviac 30 percent.

Práve od lepku závisí pružnosť a pevnosť cestovín. Bezvaječné cestoviny z tvrdej pšenice sú ľahko stráviteľné a bohaté na rastlinné bielkoviny. Obsahujú vitamíny skupiny B, vitamín E, minerály fosfor, vápnik, sodík, horčík, meď a železo. Najzdravšie sú celozrnné semolinové cestoviny.

Primerané porcie
Či z cestovín priberiete, alebo nie, to závisí od spôsobu varenia, veľkosti porcií a ďalších ingrediencií i od toho, ako často ich jete. Keď neviete odhadnúť množstvo, radšej ich pred varením odvážte. Optimálna dávka pre jednu osobu na jedno jedlo je 60 — 90 g sušených cestovín, podľa typu jedla. Energetická hodnota uvarených cestovín sa pohybuje okolo 1 500 kJ na 100 g, preto k nim nepridávajte zbytočné kalórie v podobe tučných syrov a omáčok, radšej si doprajte viac zeleniny.

Milujú vodu
Pri varení nešetrite vodou, pretože voda absorbuje uvoľnený škrob. Aj značkové cestoviny sa začnú zhlukovať a lepiť, keď nie sú ponorené vo veľkom množstve vody. Na 100 gramov sušených cestovín počítajte aspoň s litrom vody. Vodu osoľte, až keď začne prudko vrieť. Do hrnca pridajte aspoň lyžičku soli. Cestoviny z tvrdej múky neoplachujte, iba sceďte a zamiešajte do nich zopár kvapiek olivového oleja, aby sa rozvinula ich jemná chuť.

Nepríjemné! Toto vám spôsobí dlhé sŕkanie džúsu

Nepriateľ čas
Cestoviny varte so stopkami v  ruke. Čas varenia totiž výrazne ovplyvňuje glykemický index cestovín. Pri rozvarených je podstatne vyšší než pri pripravených al dente. Ideálne sú takzvané expresné cestoviny, ktoré sa varia len 3 až 5 minút. Cestoviny uvarené úplne domäkka údajne môžu pri nestriedmej konzumácii prispieť k rozvoju cukrovky 2. typu. Naopak, krátko varené zasýtia na dlhší čas a nepriberá sa z nich.

Cestovinový slovníček
Máte mišmaš z názvov? Tu je prehľad základných typov.

CANNELLONI – dlhé duté valčeky, ideálne na plnenie, CONCHIGLIE – mušle, vhodné k omáčkam, CONCHIGLIONI – maximušle aj na plnenie, CRESTE DI GALLO – kohútie hrebienky, vyniknú v šalátoch, FARFALLE – motýliky alebo mašličky, FUSILLI – špirálky, výborné k redším omáčkam.

GEMELLI – vrkôčiky, do šalátov a k hustým omáčkam, LASAGNE – široké obdĺžniky na zapekanie, LASAGNETTE – ako lazane, s vlnkovaným okrajom, MACCHERONI – krátke makaróny s dierkou v strede, PAPPARDELLE – široké rezance, aj na zapekanie, PENNE – krátke, duté so šikmými koncami, k hustým omáčkam, PENNE LISCE – hladké, k redším omáčkam a ku gulášom, PENNE RIGATE – vrúbkované, ideálne ako príloha.

RIGATONI – dlhšie ako penne, s rovnými koncami, k hustým omáčkam i na zapekanie, TAGLIATELLE – dlhé, ploché rezance zvinuté do hniezd, k omáčkam, TRIVELLINI RIGATI – vrúbkované rúrky zvinuté do špirály, pekné v šalátoch, CAPPELLETI – malé klobúčiky, PANZEROTTI – taštičky v tvare polmesiačika RAVIOLI – štvorcové vankúšiky, TORTELLINI – zvinuté do prstienkov, TORTELLONI – veľké tortellini.

10 rád proti nadúvaniu: Číslo 3 nikto nedodržiava!

Autor: Lea

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa

Neprehliadnite