Zdravie » Choroby | 17. októbra 2007

Aj vám (možno) chýba béčko!

Béčka k svojej sláve prišli ozaj zaslúžene. Komplex vitamínov B sa o nás doslova stará od hlavy až k pätám. Dnešná časť vitamínového seriálu vám prezradí, ako sa k vitamínom skupiny B dostanete najľahšie.

B1 je tiež nazývaný tiamín. Upevní vám svalstvo, nervy a v prípade nedostatku sa prudko zvyšuje riziko ochorenia beri beri (zápalu kĺbov a svalov). B1 je hrá podstatnú rolu pri metabolizme sacharidov. Nájdete ho bohato zastúpený vo vnútornostiach, ale ak vám mäso príliš nevonia, nevadí. Ukrýva sa aj v ovsených vločkách, zelenine, strukovinách, obilninových klíčkoch, orieškoch a kvasniciach.

B2 alebo riboflavín je rastový vitamín. Pri jeho príjme sa treba mať na pozore. Nedostatok, ale aj nadbytok vám spôsobí nepríjemné opuchy na perách či jazyku a tiež zápaly očných spojiviek. Obsiahnutý je vo vnútornostiach, droždí, vajciach a v pive.

B3, tzv. niacín podporuje funkciu zažívacieho traktu, kože a nervov. Je nenahraditeľným prvkom pri premene potravy na energiu. Jeho deficit sa odrazí na stave kože a to  dermatologickým ochorením zvaným pelagra. S  nedostatkom niacínu prichádzajú aj tráviace ťažkosti a zvyšuje sa nebezpečenstvo duševnej poruchy. Ak sa týmto rizikám chcete vyhnúť, doplňte si zásoby v kuchyni o mliečne výrobky, hydinu, ryby, chudé mäso, orechy a vajcia.

B5, iným názvom kyselina pantotenová našťastie v prebytku neublíži. A čo je ešte lepšie, ani jej deficit so sebou neprináša nijaké známe zdravotné dôsledky. V každom prípade, aspoň pre istotu môžete tento vitamín zaradiť do jedálneho lístka v podobe droždia, žĺtkov alebo čerstvej zeleniny.

B6, pyridoxín, udržuje činnosť ústredného svalstva, podporuje tvorbu krviniek, ukladanie tukov a v hektických pracovných dňoch vám iste príde vhod aj jeho ďalšie pozitívum, upokojujúci efekt. Doprajte si ho na raňajky v celozrnnom chlebe alebo obilných klíčkoch. B6 je tiež v syroch, mlieku a droždí.

B9, všeobecne známy ako kyselina listová, pôsobí synergicky s vitamínom B12. Ak sa vám ho dostáva málo, ako prvé si to odnesie vaša krv. Zhoršenie krvného obrazu a narušenie dôležitých metabolických dejov by pre vás malo byť pádnym dôvodom, prečo ho zaradiť do stravy. Zdrojom sú v tomto prípade mäso - predovšetkým pečeň, čerstvá listová zelenina a vajcia.

B12 so zložitým názvom cyanokobalamín je vynikajúcim liekom, ak vás trápi chudokrvnosť. Vegetariáni asi nebudú nadšení správou, že sa nenachádza v nijakom rastlinnom materiáli. Ak sa vyhýbate mäsu, jediným zdrojom tohto vitamínu pre vás bude jeho syntetická forma. Vzniká z medziproduktov pri výrobe antibiotík.

Autor: Dharma

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

Zaujímate sa o zdravie a výživu? Majte tie najnovšie informácie vždy po ruke.

Zdroj: Designtrends.com

Majú vaše deti krásnu detskú izbu? Ukážte nám ju a vyhrajte každý týždeň super detskú knihu!

Zdieľať na Facebooku
 
Erotická poviedka: Prudko ma oprel o...
Akcia na páske aj dámske voňavky

Akcia na páske aj dámske voňavky

Vyberte si okno, ktoré Vás bude sprevádzať celý život.

Vyberte si okno, ktoré Vás bude sprevádzať celý život.

Liečivé organické oleje za studena lisované

Liečivé organické oleje za studena lisované

Ďalšie články zo sekcie  Zdravie | Choroby

Praktická Žena.sk

Menštruačný kalendár

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@zena.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Slovníky | Súťaže | Pohladnice

www.newsandmedia.sk | O nás | Pomoc | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2016 News and Media Holding, a.s. - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.