5-ročné dieťa by už nemalo byť bacuľaté: Dôvod vystraší každého rodiča!

5-ročné dieťa by už nemalo byť bacuľaté: Dôvod vystraší každého rodiča!

Detská obezita je čoraz častejší jav, niektorí lekári ju často prirovnávajú k epidémii. U detí s nadváhou je viac než pravdepodobné, že obezitou budú trpieť aj v dospelosti. Pridružiť sa k nej môže aj cukrovka, srdcovo-cievne ochorenia a rakovina.

Podľa doktora Igora Bukovského, odborníka na zdravú výživu, má dieťa, ktoré je v piatom roku života obézne, až 50-percentnú šancu, že také bude po celý život. Rodičia si myslia, že dieťa z toho vyrastie. Už päťročné dieťa by však nemalo byť bacuľaté. Zásadnú chybu robia najbližší - starí rodičia, tety, strýkovia, učiteľky v škôlke - deti doslova zasypávajú sladkosťami. Babičky pečú domáce koláče z bielej múky a bieleho cukru. Pohodlní rodičia deťom doprajú veľa televízie a počítačov, ale už menej ihriska a prírody.

Buďte príkladom
Návštevám nemusíte ponúkať čipsy a kolu. Ťažko potom deťom vysvetlíte, že to nie je zdravé. Napríklad jeden pohár sladeného nápoja obsahuje osemkrát viac cukru, ako má dieťa v celom objeme krvi. Žiaľ, platí to aj pre detské sladené nápoje, ktoré síce píšu na etiketách, že sú bez farbív a konzervantov, ale s cukrom rozhodne nešetria. 

Kedy už vaša dcéra prestáva byť dieťaťom?

Náš tip:

Dojčite. Čím dlhšie dojčíte, tým viac ochrany svojmu dieťaťu poskytujete. Štúdie dokazujú, že dojčené deti sú omnoho menej ohrozené obezitou v detstve, ale aj v dospelosti. Zároveň majú nižšiu pravdepodobnosť, že ochorejú napríklad na nepríjemné ochorenia ako cukrovka.

Doprajte sebe aj deťom denne kvalitné raňajky, viac ovocia a zeleniny, celozrné výrobky, zdravé tuky (orechy, avokádo, olejnaté semená). Vyhýbajte sa fast-foodom, polotovarom a jedlám, ktoré obsahujú glutamát sodný (podporuje nadváhu, je ho veľa v už spomínaných čipsoch). Jedzte spolu s deťmi. Ak to nestíhate ráno a na obed, urobte si hlavné spoločné rodinné jedlo z večere.

Hrajte sa spolu, športujte, zaparkujte kočík a nechajte dieťa chodiť po svojich. Nejedávajte pred televízorom. Kontrolujte čas, ktorý dieťa strávi pred televízorom alebo počítačom. Nechudnite pred dieťaťom, nehovorte pred ním o diétach ani liposukcii. Doprajte dieťaťu dostatok spánku. Americkí vedci robili výskum, podľa ktorého 30 percent detí, ktoré spávali málo, po šiestom roku nadmerne priberali. Nedajte sa odradiť tým, že dieťa odmieta jesť zeleninu. Nenúťte ho nasilu, ale buďte kreatívni a trpezliví. Po čase mu to skúšajte ponúknuť znovu.

Domáci nudisti: Dieťa by nemalo byť obeťou vašej nahoty

Nikdy nehovorte!
Nikdy nepoužívajte sladkosti a zmrzlinu ako odmenu. Nikdy nepoužívajte ani nejakú potravinu ako odmenu za to, že dieťa zje niečo iné. Nikdy nehovorte: „Musíš zjesť všetko, čo máš na tanieri.“

Zdroj: Návod na prežitie pre bejby (Igor Bukovský)  

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Bábätká"

Poradňa

Neprehliadnite