Zdravie » Výživa | 7. júla 2012

3 sladkosti, ktoré nám pomáhajú!

Mnohé si bez tradičných sladkostí nevieme predstaviť bežný deň. Berieme ich ako svoje malé neresti, ktoré nám v každodennom malom množstve neubližujú a vytvárame si na ne silnú psychickú závislosť. Že biely cukor je vlastne pre náš organizmus zbytočný a škodlivý a dal by sa označiť za neprirodzenú látku, ste už iste počuli.

Biely, známy aj ako rafinovaný cukor, obsahuje sto percent sacharózy, ktorá naše trávenie zaťažuje a brzdí príjem zdravých látok. Dáva nášmu telu priamu, no veľmi rýchlo vstrebateľnú energiu, no absolútne žiadne živiny. Odporúčaná maximálna dávka na deň je len okolo 30 gramov, no väčšina ľudí zvyknutých na sladké ju vysoko prekračuje.

Zdravšou alternatívou pri pečení a sladení je hnedý cukor, ktorý obsahuje živiny – železo, vápnik, fosfor či sodík. Pri výrobe sa zachováva melasa, sirupovitý výťažok, ktorý sa pri produkcií cukru bieleho celkom odstraňuje. Práve trstinová melasa patrí k najzdravším formám sladenia, buď sa pridáva do hnedého cukru, dávkovaných sladidiel alebo dávkuje ako koncentrát. Obsahuje dôležité vitamíny a ochraňujúce nenasýtené mastné kyseliny či antioxidanty.

Zdravou sladkosťou je napríklad Hematogen, ruská tradičná pochúťka vo forme tyčinky, ohybnej hmoty, na pohľad pripomínajúcej čokoládový perník. Má veľký obsah železa a je dokonca zdravá, podporuje totiž tvorbu krvi. Obsahuje tiež bielkoviny, vitamíny a stopové prvky a pôsobí povzbudzujúco.

Ďalšou dobrou aj osožnou sladkosťou je osobitá južanská a východná potravina Chalva, obľúbená v mnohých krajinách, najmä Turecku, Rusku, Poľsku či Bulharsku. Pochádza z Indie.

Vyrába sa prevažne zo sezamových semiačok, melasy, medu a rastlinného (najmä sezamového) oleja. Tradične sú do nej pridávané pistácie, mandle, oriešky a sušené ovocie, niekedy čokoláda. Je výrazne sladká a má zvláštnu, typickú konzistenciu. Je béžovej farby a predáva sa vo veľkých baloch, kockách, ale aj vo forme cukríkov a tyčiniek.

Ďalšou cukrovinkou, ktorá môže nášmu telu aj poslúžiť, je tmavá, teda takzvaná pravá čokoláda. Obsahuje 50 až 80 percent kakaa, nad 80 percent je veľmi prospešná, no už pre mnohých nie taká chutná. Zdravá je, ak je vyrobená z kvalitných surovín (bez lacných náhražiek), z kakaa a kakaového masla. Obsahuje horčík, vápnik, železo, vitamíny a významné druhy antioxidantov a mastné nenasýtené kyseliny, pochádzajúce z kakaových bôbov. Pomáha v prevencii pred srdcovo-cievnymi chorobami, zápalmi, rakovinou či sklerózou.

Autor: Mirka

Zdieľať na Facebooku
 
6 vecí, ktoré vás oberú o sex

Ďalšie články zo sekcie  Zdravie | Výživa

Praktická Žena.sk

Menštruačný kalendár

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@zena.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.